Street art festival made in Sibiu

In Sibiu se organizeaza de cativa ani un festival unic in Romania: Sibiu Street Art Festival. Azi stam de vorba cu omul din spatele evenimentului: Andrei Oltean.

Decoco: Cum ai aflat prima oara de street art?

Prima oara cand am intrat in contact cu street art a fost Franfurkt. Prin oras, vedeam peste tot, pe pereti tag-uri, pe care nu intelegeam ce inseamna, scrise intr-un mod foarte creativ, cu umbre care dintr un anumit unghi da impresia de adancime.

Am fost si in Amsterdam, si in Barcelona.  In Barcelona este o cultura de street art foarte veche, de prin anii 70. Pentru firme, era o modalitate de a si face reclama. De exemplu daca vindeau biciclete, chemau un artist, care picta obloanele pe care le coboara cand isi fac siesta. Fiecare magazin avea o pictura care sa te duca cu gandul la specificul lui.

Si am vazut chestia asta la scara mare, adica o pictura din aia avea 2,3 metri. Asa am inceput sa vad frumusetea din spatele grafitti ului.

Decoco: cum vezi tu street art-ul?

Daca e sa incepem de la inceput, din istorie, cele mai vechi forme sunt picturile din pesteri. Era tot o forma de arta gravata, unde aratau ei cum vanau, cum alergau prada.

Street art-ul modern a inceput prin 1940 sau putin dupa al doilea razboi Mondial in America. Gang-urile isi delimitau teritoriul prin street art. Unii vindeau arme, altii droguri, si asa isi imprateau ei teritoriul. Apoi au aparut si amenintari: : “Vezi ca te omor, mi ai calcat teritoriul!”

Pe urma a inceput sa fie folosit street art ul si in politica, datorita rebelilor. Oamenii vroiau o schimbare, si au inceput sa si exprime frustrarea intr-un mod creativ. Asta am vazut-o si la noi inainte de revolutie, cu mesaje gen: “Jos Ceausescu”, care au inceput de prin 88, 89.

Dupa care au aparut artistii care vin din zona underground, care si au scris numele, si-au tagat zidul pe care au pictat, si au format un stil aparte, au inceput sa foloseasca doar anumite culori. Si au inceput sa efectiv lucrari de arta pe pereti.

Decoco: In Romania mai exista un festival de street art asa cum faceti voi la Sibiu?

 Exista la Timisoara o miscare de genul asta, artisti de strada sunt, dar in forma in care am gandit festivalul din Sibiu, nu, nu exista.

Decoco: de ce un festival street art si nu altceva?

La noi educatia este foarte importanta. Mi am dat seama ca daca vrem o societate mai responsabila si mai implicata, societatea aceea trebuie educata.  Atunci am vrut prin arta, sa educam. Si cum poti sa faci chestia asta, decat cumva…pe strada.

Oamenii sunt expusi fara voia lor, si fara sa si dea seama. Arta creeaza stari, le ridica semne de intrebare. Noi stam foarte prost cu cititul, ca tara, suntem ultimii pe Europa. Si atunci cum sa educi omul daca el nu vrea sa citeasca, nu vrea sa vada, e inchis in patratica lui? Sa-l scoti putin din starea de conform, sa-l pui un pic sa mai gandeasca, sa dea frau liber imaginatiei, pentru ca doar asa devii mai sharp.

Street art-ul mi s-a parut o unealta extraordinar de buna ca sa facem asta. Si ne-am apucat sa pictam pe scoli, de aia zic ca festivalul e unic in lume. N- o sa vezi festival care picteaza sau deseneaza pe scoli, in cardu organizat.

Asa educam si trecatorii, pt ca vrand nevrand vezi picture aia in drum spre servici. Iti dai seama ca zidul asta era gol, era gri, erau urat, era mucagait, acum e asta, si cred ca-i mai fain asa. Am pus un pic de culoare, culorile folosite de obicei sunt vii.

Decoco: Cum ai reusit sa convingi scolile sa va lase sa le pictati?

Am depus un proiect care a fost acceptat in agenda culturala,  dar nu eram lasati sa ne exprimam asa cum vroiam. Nu ne-am gandit la momentul respective sa facem pe scoli. Noi vroiam sa educam sa vada turistul ca si Sibiul are latura asta moderna de arta si de exprimare, pentru ca era lipsit total. Nu era nici o lucrare, nu erau decat vandalizari. Asta e diferenta intre grafiti si street art. Street art-ul de asta e acceptat, pentru ca educa, face ceva artistic.

A fost ideea doamnei primar sa incercam pe scoli. Asa ca timid am inceput cu 3 scoli : Scoala 21, Scoala nr 6, Scoala Regele Ferdinand, si a fost un real success. Au venit artistii, au pictat, copiii au fost entuziasmati, a iesit totul bine.

Decoco: cum stii ca a iesit bine?

Din punctul meu de vedere ca organizator, un eveniment are success atunci cand picture iese cat mai aproape de schita.

Mai e si partea de impact asupra publicului, in special copiii. Sunt cam 200 de copii la fiecare scoala, si nu vrem ca fiecare sa-si ia un spray din Dedeman si sa scrie pe pereti: Andrei + Andreea = Love. Asta da batai mari de cap tuturor. Noi vrem sa-i educam. Mergem prin scoli si le spunem sa vina la noi daca-i bate gandul sa se apuce de scris pe pereti. Si le dam noi spray-uri, ii punem langa artisti de la care sa invete, le dam si un spatiu unde sa-si exerseze mana.

Decoco : Si sunt copii care vin la voi si va spun “vreau sa invat”?

Sunt copii care vin si din Bucuresti, doar ca sa si vada idolii in festival. A venit anul asta o familie care si au cumparat spray-urile lor, panoul lor, si au luat cazare, doar ca sa vada unartist belgian pe care il urmaresc de mult.

Decoco: Deci vin si artisti si din strainatate?

Absolut. Am avut din Brazilia, Peru, Canada, Franta, italia, Grecia, Germania, Anglia.

Decoco: Care e procesul de selectie a artistilor?

Noi avem un open call. Inainte cu 4 luni de zile de festival deschidem open call-ul pe site, il promovam pe ceva situri de specilaitate, si ei se inscriu cu lucrarile tinand cont de tema pe care le o dam. Sunt peste 100 de aplicanti anual. Tema generala a fiecarei editii de festval. Dupa care, avem o comisie formata in fiecare an din alti oameni, curatori, atisti, critici de arta. Ei dau note, si selectam 5 lucruari cu cele mai bune note. Ii selectam si-i chemam. Le dam zidul, le dam autorizatie, spray uri, cazare, masa, le dam poate si un fee. Depinde cum stam cu finantele in fiecare an.

Decoco: aveti sponsori?

Sunt ceva sponsori, dar nu sunt asa cum ne am gandit ca o sa fie. Fiind la inceput, si fiind un festival care, imi permit sa spun ca face pionierat, firmele mari sunt putin sceptice. Ei se asteapta la un rate of return. Am incercat si ne-am impiedicat in raspunsuri negative.

Decoco: Sprijin de la autoritati aveti?

Daca nu era conducerea primariei, daca nu erau deschisi la minte si dispusi sa ne ajute, nu am fi aici. Practic ei au pus juristii sa gaseasca solutii in care noi sa ne desfasuram festivalul. Au fost oameni care au vazut un potential in chestia asta si s-au implicat in gasirea de solutii, si merita tot creditul. Lucru pe care nu il vezi la foarte multe orase, si asta e de apreciat aici la Sibiu: deschiderea si implicarea. Pe partea de finantare ne zbatem, de aceea am apreciat f mult ca primaria a fost asa de deschisa si ne-au facut loc in agenda culturala. Se vad schimbari.

Decoco: Oamenii cum au primit festivalul?

Ne-a bucurat deschiderea autoritatilor pe de o parte, dar si a oamenilor de alta parte. Am observant asta in cartiere, unde am inceput sa pictam pe scoli.

O faza mi-a ramas in cap: la o scoala pe care am facut o pe Hipodrom, dupa vreo 3 zile de santier, in care am pus schelele, artistul a inceput sa-si traseze linii, sa incadreze lucrarea, vine un domn in varsta, si se uita la noi foarte agnostic, rece, ca si acum: ce fac astia aici? La un moment dat scoate un caiet si scrie intrebarea: cati oameni lucreaza aici? Am zis ca 4, doi artisti si 2 voluntari. A disparut omul, fara un cuvant. Si a reaparut cu un pepene, cu o ciocolata si cu o punga de seminte, pentru artisti.

Mi-a scris ca este surdo-mut, si singura lui bucurie mai e vazul. De 40 de ani de cand sta in cartierul ala se ruga cumva sa mai apara ceva nou in cartier, sa se bucure si el. Si cu lacrimi in ochi imi spune ca in sfarsit am venit noi sa-i dam chestia pe care el o asteapta de cand s-a mutat acolo. Din pensia lui de 6 milioane, iti dai seama, sa-ti idea un pepene si o ciocolata pentru fete si o punga de seminte, mi  s-a parut mai mult decat orice plata pe care am putea s-o dam  artistilor.

Mai e si alt fel de impact. Eram in Strand la liceul Gibu si vine o doamna si zice:” Uoa, ce fain! Sa vezi acum ce o sa creasca pretul apartamentelor.” Simpatica doamna.

Decoco: au fost si reactii negative la picturi?

Picta Lost pe hotelul Parc, o picture geometrica, colorata, si trece o doamna si striga: “Ce-s cu satanismele astea?” Sunt si reactii de genul asta, desi acolo nu este vorba decat de niste forme geometrice abstracte.

Decoco: de ce bariere te-ai lovit in organizarea evenimentului?

A fost greu cu autorizatiile si am avut ceva probleme cu anumite autoritati locale

Mai e si partea de lucru cu oamenii, locatarii blocurilor unde urmeaza sa pictam. Daca faci un bloc, trebuie sa iei semnaturi de la toti localtarii ca sa autorizezi lucrarea respective. Nici nu-ti vine sa crezi. Intri la parter, bati la prima usa si auzi: “Nu, eu nu semnez primul, la mine sa vii ultimul”. Ma duc la altul: “Eu-s certat cu ala de la 4 ca mi-a  luat locul de parcare, nu semnez”. Si auzi niste chestii de nu-ti vine sa crezi. Daca le spui ca nu-i costa nimic: pai de ce nu costa nimic, ceva nu e in regula, e facatura. Sau: “Noua ce ne iese? Astia cu firmele platesc, ne dau bani, o suta de euro pe luna, ca sa si faca reclama pe bloc. Voi ce ne dati? “

” Pai eu nu va dau nimic, va dau picturi faine, va fac blocul vedeta.”

Si pana la urma semneaza, si se face pictura, si pe urma nu se mai satura sa se uite la ea. Am avut un domn care ne-a spus: “Voi sunteti aia care au colorat centrala? Bravo, ce tare! Parca ma uit cu drag pe geam.” Noi cu asta ne hranim momentan.

Decoco: Ce te motiveaza sa continui?

Chiar ma intreba zilele trecute cineva: “De ce l faci? Ca bani nu faceti cu chestia asta. “

Motivatia e educarea. Ma bucura mult sa stiu ca am schimbat chiar si o singura mentalitate.

Oamenii ne felicita, ne incurajeaza. Alteori aud din intamplare: “Ua, ce faina-i pictura asta”. Am avut suspendat carnetul la un moment dat si am mers cu autobuzul o perioada. Si cand treceam pe langa o scoala pictata de noi auzeau copii laudandu se: “Uite, aia e scoala mea. Scoala mea e mai faina ca a ta.”

” Ba a mea, ca are 3 picturi, a ta doar doua!”

“Da ma, da ale mele s mai colorate!

 Si se mandresc copiii cu scoala lor.

Asta-i castigul nostru.

Decoco: Planuri de viitor?

Ne am gandit la anul sa facem o pictura 3D, adica de oriunde te uiti la ea, pare o chestie freaky, nu-ti dai seama exact ce e acolo. Dar dintr-un anumit unghi, iti dai seama de fapt ce reprezinta. Am mai avut o tentative de  genul asta in fata magazinului Dumbrava, acum 3 ani. Am pictat Turnul cu ceas din Piata mare si casele din jur si era facut cu adancime, se putea vedea foarte bine 3d ul. Am folosit doar culori acrilice, si s-a sters, asta era si idea, dupa un an sa dispara. A avut foarte mare success pe net pt ca oricine trecea pe acolo. A bubuit netul, toti copiii care treceau pe acolo isi faceau poze cum se “catarau “pe turn, cum umblau la limbile de la ceas.

Decoco: cum pot da de voi cei interesati de street art?

Avem un site: http://www.streetartfestival.ro/ si ne mai pot gasi pe facebook: https://www.facebook.com/SibiuInternationalStreetARTFestival unde suntem mai activi, postam poze si anuntam si urmatoarele evenimente.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Decoco
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x